PLOEGOPSTELLINGEN VIA DROPBOX (06/04/16)

tafeltennis smash dilbeek

Als vereniging hanteren we de twee laatste seizoenen de DROPBOX tool om de ploegopstellingen te beheren en communicatie tussen de kapiteins, die hiermee hun ploegen opstellen en dit delen met de andere kapiteins, te bevorderen.

Voor wie Dropbox niet kent vertellen we er even bij dat dit een folder of een map is in een cloud, die toegankelijk is voor de verschillende deelnemers/beheerders. Het is dus ideaal om beheersdocumenten die door verschillende mensen moeten kunnen bijgewerkt worden, mét behoud van één unieke en altijd bijgewerkte versie.

Onze kapiteins maakten en deelden hun opstelling dus via zo'n dropbox-map, in een excel document. Zo konden ze meteen zien of spelers beschikbaar waren of niet indien een ploeg vervanging nodig had.

In het eerste seizoen (2014-2015) was het nieuw, maar installeerde het zich goed en er was redelijk wat communicatie onder de kapiteins. Afgelopen seizoen zou dit minder vlot zijn gegaan, aldus de laatste feed-back. De redenen zijn velerlei, maar dit detail gaan we hier niet bespreken.

Wat zeker is, is dat de tool maar een hulpmiddel is om de opstellingen te delen, maar daarnaast blijft de onderlinge communicatie tussen kapiteins wel belangrijk! Vooral het tijdig (niet last minute wijzigen) invullen van de ploegen is belangrijk. Ideaal is drie weken vooraf de ploeg op te stellen zodat er daarna nog kan verschoven worden tot een week voor de wedstrijd. Duidelijke afspraken hierrond helpen de organisatie hiervan zeker al een eind verder.

Voor komend seizoen kan er op de Algemene Vergadering van 28/4 a.s. gedebatteerd worden over de wijze waarop we het systeem gaan gebruiken. Wij zullen hier zeker mee doorgaan, omwille van het praktische overzicht dat het systeem biedt.